Så väljer du rätt influencer för ditt varumärke 

Välj influencer med rätt målgrupp, trovärdig profil och prisvärd räckvidd – nyckeln till effektiv marknadsföring och starkare varumärke 2025.

Så väljer du rätt influencer för ditt varumärke 

Att använda influencers i marknadsföring har blivit ett effektivt sätt att nå ut direkt till en specifik målgrupp. Reklam med influencers i sociala medier har dessutom fördelen av att inte ignoreras i samma utsträckning som reklam i traditionella mediekanaler som tidningar, TV och radio. Men hur väljer man rätt influencer för sitt varumärke? 

Digital marknadsföring är ett av de hetaste områdena för nya företag i Sverige, där många försöker nå igenom bruset med sin produkt eller tjänst. Det finns mängder av olika kanaler att marknadsföra sitt varumärke i, men det kan vara svårt att nå fram till sina potentiella köpare och nå en hög konverteringsgrad. 

En populär variant av marknadsföring online som vuxit de senaste åren är marknadsföring med hjälp av influencers. Antingen placerar man en annons i influencerns flöde på sociala medier, eller använder man influencern som ambassadör eller reklampelare för sitt varumärke. 

Oavsett hur man väljer att använda influencers i marknadsföring kan det vara krångligt att veta vilken influencer som är rätt för just ditt varumärke. Låt oss titta på några saker du bör tänka igenom när du ska hitta en influencer för att marknadsföra ditt varumärke.

Lagar och regler gällande marknadsföring i Sverige

Först och främst bör man känna till lagarna som gäller för marknadsföring i Sverige. Många marknader är hårt reglerade när det gäller marknadsföring och hur man använder influencers i sin marknadsföring är inget undantag. 

Exempelvis finns det tuffa regler gällande marknadsföring av utländska casinon. I Sverige får casinon med licens marknadsföras med måttlighet, men utländska nätcasinon får inte marknadsföras direkt mot svenska spelare. Detta trots att många svenskar föredrar att spela med stora bonusar och större utbud hos dessa olicensierade casinon. 

Konsumentverket har också förtydligat specifika regler som gäller för reklaminlägg via influencers i sociala medier. Det finns företagsregler som måste följas för denna typ av marknadsföring:

  • Dold marknadsföring är inte tillåten
  • Företaget ansvarar för den reklam som influencern publicerar
  • Det kan förekomma parallellt ansvar bland alla aktörer inblandadae i reklamkampanjen

Fokusera på målgruppen: Når influencern rätt personer?

För att välja rätt influencer till ditt varumärke är den första frågan du måste ställa dig vilken som är din målgrupp. Det finns ett stort utbud av influencers som sysslar med reklaminlägg i sociala medier, men dessa arbetar mot olika publik och målgrupper. 

Det finns influencers som har en följarskara bestående av merparten tjejen. Men det finns också andra influencers som snarare har killar som följare. Dessutom kan målgrupperna i termer av ålder, geografisk hemvist och socioekonomisk bakgrund variera mellan olika influencers. Välj en influencer som har följare inom din målgrupp.

Fundera på social plattform: Statistiken talar sitt tydliga språk

Idag finns det många olika plattformar och sociala medier som influencers använder för att nå ut till sina följare. En del influencer är aktiva på flera olika plattformar, men merparten har sitt huvudsakliga fokus på en eller ett fåtal plattformar där de är som störst. 

Statistiken visar tydligt att många plattformar används i stor utsträckning, men också att olika kategorier av människor använder olika plattformar. Välj en influencer som är aktiv på den plattform som lämpar sig väl med din målgrupp, din produkt eller tjänst samt ditt varumärke. 

Trovärdigheten ska inte underskattas 

Du bör inte underskatta trovärdigheten när du ska marknadsföra din produkt via en influencer. Är det realistiskt att influencern står bakom ditt varumärke och den tjänst eller produkt som marknadsförs? Ju troligare och mer genuin reklamen känns, desto större är chansen att reklamkampanjen konverterar väl och leder till ökad försäljning för dig.

Ett bra exempel på detta är stora influencers på YouTube, som ofta har en tydlig nisch och har en röd tråd i allt sitt innehåll. Det finns många stora golfkanaler på YouTube, både i Sverige och i utlandet, där mer eller mindre kända golfare streamar sina rundor till publiken. Den som har ett golfrelaterat varumärke bör till exempel rikta sig mot den typen av influencers. Då blir reklamen och avsändaren av densamma trovärdig. 

Prisvärdhet är viktigare än enorm räckvidd

Det kommer alltid att vara dyrast att använda sig av Sveriges största influencers för att marknadsföra sitt varumärke, men frågan är om det är det mest prisvärda alternativet? Det finns en tendens att endast titta på räckvidd och hur många som nås av en reklamkampanj, snarare än att fundera på konvertering och hur mycket försäljning som drivs av den kampanj man gör. 

Den som hittar precis rätt influencer kommer att kunna hålla nere kostnaderna och få till en mer prisvärd reklamkampanj, samtidigt som räckvidden är tillräckligt stor för att få bra konvertering och träffa rakt in i målgruppen för sitt varumärke. Undvik därför de största influencers vi har i Sverige och fokusera istället på prisvärda alternativ. 

Slutsats

Det kan enkelt konstateras att marknadsföring med hjälp av influencers i sociala medier har blivit ett alternativ till traditionell marknadsföring. Detta då man på ett enklare, mer personligt och mer riktat sätt kan marknadsföra sin produkt eller tjänst mot en viss målgrupp och med en tydlig avsändare. 

Den som gör ett smart val av influencer kan använda sig av denna typ av reklamkampanj på ett effektivt sätt, och då samtidigt bygga sitt varumärke mer attraktivt. Men man gör bäst i att fundera över vilken influencer som är trovärdig med det varumärke som ska marknadsföras, och huruvida influencern har en relevant skara följare som passar med varumärkets målgrupp.

https://pixabay.com/photos/mockup-screen-smartphone-website-5213409

Publicerad av Growthgurun

Inga kommentarer än

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *