Marknadsföringens utveckling och revolution – Och hur du kan hålla jämna steg

Marknadsföring

Att dominera en marknad har till stor del att göra med att bemästra marknadsföringsaspekten. 

Förändring i våra tider är inte bara oundvikligt, utan dessutom händer det snabbare och snabbare. Ett företag som lyckas behöver medvetet spendera tid inte bara på marknadsföring som funkat tidigare utan fortsättning av experimenterande med nya metoder och trender.

Vi tittar på hur marknadsföring håller på att utvecklas idag – och hur du kan hålla jämna steg med förändringarna.

Marknadsföringens historia

Innan 1950-talet antog man att människor i grunden är rationella, och marknadsföring handlade då helt enkelt om att förmedla fördelarna med en produkt och hoppas att det var vad kunderna behövde.

Men med uppkomsten av TV-annonser och en djupare förståelse för psykologi började marknadsföring skifta till konsten att väcka rätt känslor, berätta historier och bygga relationer. Denna trend har fortsatt utvecklas och är ett viktigt koncept i vår moderna tid. 

Uppkomsten av internet fortsatte med att förvandla marknadsföring. Plötsligt kunde man välja vem som såg annonserna på ett helt nytt sätt. Datadriven marknadsföring föddes.

Och det är givetvis inte allt som internet har förändrat. Internets effekt av globalisering gjorde även att företag numera ofta inte riktar sig till lokala kunder, utan erbjuder tjänster eller produkter världen runt.

När företag gick från lokala till globala föddes både nya vanor i kunders beteenden och mer konkurrens för företag. Ett bra utländskt casino online som erbjuder tusentals slots och stora välkomstbonusar tävlar med hundratals andra online casinon med lika bra erbjudanden, till skillnad från landbaserade casinon som hade maximalt ett par konkurrerande lokaler.

Allt detta har helt skiftat landskapet av marknadsföring såväl som kunders beteenden. 

6 viktiga utvecklingar inom marknadsföring som sker just nu

Vår dynamiska tid erbjuder mängder av områden att utforska inom marknadsföring och stora förändringar som är på gång just nu. Här är de 6 viktigaste att hålla koll på.

1. Personalisering

Personalisering och anpassning av produkter hjälper företag att bygga starkare relationer och ha en aktiv del av slutresultatet av det som de får.

Många moderna kunder vill inte bara passivt välja mellan det som företaget erbjuder utan vill kunna sätta sin egen prägel på det de köper, konsumerar eller använder. Mjukvara ska kunna anpassas, innehåll ska kunna filtreras och till och med kläder ska gärna kunna anpassas. 

Med uppkomsten av LLM:s och AI kan kunder ofta be precis om vad de vill ha och få det på sekunder. Detta kommer utan tvekan påverka både förväntningar och beteende från kunder. Och utan tvekan kommer generativ AI också vara del av lösningen för hur företag kan erbjuda en sådan hög nivå av personalisering.

2. Allt är globalt

På ett eller annat sätt är numera i stort sett allt globalt. Även den lokala ljusmakaren har köpt råvaror och verktyg från Kina; översättningsföretaget använder mjukvara utvecklad i USA, och till och med souvenirer är numera ofta importerade från en billigare fabrik utomlands.

Och försäljning på internet är kanske det viktigaste sättet det påverkar marknadsföring. Man säljer ofta till alla som är villiga att köpa, och de som besöker webbsidan kan vara från vilken del av världen som helst. Att tänka på variationer mellan geografiska områden och kultur är viktigt för att lyckas på en global nivå.

3. Varför köpa om man kan hyra?

Förr köpte och ägde man nästan allt man använde. Musik, bilar, hus, mjukvara… Man betalade en större summa en gång och sedan var det klart. Men idag ser vi att kunder ofta föredrar att “hyra” en tjänst eller produkt över att köpa den.

Månatliga planer eller betalning efter användning är populära modeller som markerar både nutiden och framtiden av försäljning.

4. Data är allt

Vi har nu tillgång till miljontals gånger mer data än någonsin förr, och vi har dessutom tillgång till nätverk som kan hjälpa oss analysera all denna data. Detta innebär att data-drivna kampanjer och analyser är bland de viktigaste verktygen vi har för marknadsföring. Vi behöver inte längre gissa – med mätvärden kan vi direkt mäta hur framgångsrik en kampanj var, vilka kunder som är intresserade av en viss produkt och precis när en onlineshoppare övergav kundvagnen.

Data har länge varit viktigt, men med hjälp av AI och maskininlärning kan den användas på ett nytt sätt och på en skala som var omöjlig förr. Vi är fortfarande i början av denna nya tid och kan förvänta oss viktiga framsteg inom de närmsta åren.

5. Högre variation förväntas

Vi har nu fler alternativ att välja mellan än någonsin förr, och detta reflekteras naturligtvis i förväntningarna hos kunder. Man vill ha ett större utbud, mer flexibilitet och helt enkelt frihet och anpassning – detta liknar också temat om personalisering som redan har diskuterats.

Det betyder också att företag behöver fortsätta presentera nya alternativ, limited-edition varianter och andra nyheter för att hålla kunder engagerade.

6. Otydliga gränser

Numera är allt sammankopplat, och så kallade livsstilsvarumärken är ofta del av kunders liv på alla möjliga system. Ekosystem som Apple eller Google har hela sviter av digitala verktyg och tjänster som kunder känner tillit till på grund av det övergripande företaget.

Men otydliga gränser handlar om mer än detta. Det handlar också om marknadsföring som underhållning, influenser-marknadsföring och mixade medier. Kunder ser numera ofta valet av produkter som en reflektion av deras personlighet och värderingar, inte bara valet av den bästa produkten för deras behov.

Så hänger du med i marknadsföringssvängarna

Framtidssäkra ditt företag genom att aktivt acceptera förändringar och jobba med flödet snarare än emot det. Gör så här.

Fokusera på att skapa en koppling med kunder

Kort och gott handlar marknadsföring om att skapa en koppling med nya kunder och förstärka relationen med existerande kunder. Din exakta strategi för att göra detta kommer att bero på din bransch och ditt unika varumärke, men det är en bra plats att börja tänka utifrån om du inte vet hur du ska ta dig an marknadsföring.

Det är viktigt att samla in så direkt feedback från kunder (och potentiella kunder) som bara går. Vad värderar dina kunder? Hur kan du kommunicera dessa värderingar?

Även om du inte ska vara rädd för att experimentera (mer om det härnäst) ska du aldrig välja att följa en trend över integriteten av ditt varumärke och förtroendet av dina kunder. Förlorar du det behöver du börja om från början och förlora lojaliteten som du tidigare förtjänat. 

Begränsa informationen du tar in

Det spelar ingen roll hur många bra idéer du samlar in eller hur många nya insikter du får om de aldrig används – om du hela tiden letar efter mer för att skapa den perfekta marknadsföringen kommer du inte långt.

Du kan inte hålla dig ikapp med allting där ute, så det är viktigt att begränsa informanten du tar in. Exempelvis kan du följa ett par publikationer. Sedan håller du dig till dessa när det gäller att hitta nya idéer, och fokuserar på att utforska och praktiskt använda det du lär dig innan du letar efter nya informationskällor.

Och detta görs bäst genom att experimentera.

Experimenterande som en del av marknadsföringsstrategin

Flexibilitet, experiment och lärande bör vara en inbyggd del av din marknadsföringsstrategi. Genom att schemalägga tid för sådant slipper du jaga efter förändringar bara för att upptäcka att du är sen till festen.

Experiment ska vara låg risk och är lönsamma om du lär dig någonting om ditt varumärke och dina kunder. De bör därför designas på ett sådant sätt att de inte riskerar dina resurser och har mätbara resultat. Data är kung.

Exempel på experiment kan vara bedömning och intressemätning av nya produkter eller tjänster, utforskning av effekterna av nya förpackningar eller test med nya medier eller kanaler för marknadsföring.

När du lärt dig någonting nytt inom marknadsföring är nästa steg att prova det praktiskt – det sparar ofta mycket tid jämfört med att teoretisera sig fram till om det är en bra idé.

Lyssna på podcasts eller ha konversationer med experter

Innan en idé publiceras i bokform eller liknande talas den ofta mycket om inom en viss cirkel. Om du kan få tillgång till experter och direkt få höra om hur de ser på marknadens utveckling är detta idealt, men för många är det inte möjligt.

Då kan man istället göra det näst bästa – lyssna på podcasts inom ämnet. Att lyssna på podcasts är som att vara en fluga på väggen och kan ge dig de bästa färska insikterna som ännu inte formellt publicerats eller uttryckts. 

Bemästra det som inte kommer att förändras

Visst är det viktigt att hålla koll på nya trender, teknologi och sätt industrin förändras, men om du vill skapa en verksamhet som håller i längden behöver du spendera minst lika mycket tid på att bemästra det som alltid är detsamma.

Jeff Bezos, en av de mest lyckade entreprenörerna i världen som visat sig en mästare på att behålla sin plats inom olika tider, förklarar i en intervju att han ofta får frågan om vad som kommer ändras inom de kommande 10 åren, men att frågan om vad som inte kommer att förändras är den som spelar roll:

“Det är den viktigare frågan. “ sa Bezos i en intervju i 2010. “För du kan faktiskt bygga en företagsstrategi kring det som är stabilt över tid.”

Detta kan du göra t.ex. genom att fokusera på att bygga en djup förståelse för den mänskliga naturen. Inom detta kommer du upptäcka att saker som storytelling aldrig förändras mycket – visst ändras den typ av media som vi konsumerar, men vår kärlek för berättelser inom dem kvarstår.

Att få en djup förståelse för psykologi kommer att hjälpa dig nu och i framtiden. Marknadsföring är trots allt den mest lönsamma applikationen av psykologi som finns, och håller inte bara ikapp med psykologi utan driver den faktiskt oftast framåt.

Slutsats

Oroa dig inte om marknadsföring känns som ett stort åtagande – så ska det kännas! Att effektivt marknadsföra i en tid som förändras så fort som vår är någonting stort. Beroende på din situation kan det hjälpa att hitta externa experter som kan ta hand om en del av din strategi.

Men även om du väljer att göra det bör du vara inblandad om det går. Att arbeta på nära håll med marknadsföring är också ett bra sätt att lära dig mer om ditt företag och kommer löna sig i längden.

Publicerad av Growthgurun

Inga kommentarer än

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *