Hur viktigt är det att ha en mobilapp som företag? 

Behöver företag en mobilapp 2025? Upptäck när en app lönar sig, när mobilanpassad webb räcker – och hur du bäst når dina kunder i mobilen.

Behöver företag en mobilapp 2025? Upptäck när en app lönar sig, när mobilanpassad webb räcker – och hur du bäst når dina kunder i mobilen.

All statistik pekar på att fler och fler använder sin smartphone för att surfa på nätet, och 2025 är det många som inte ens äger en laptop eller hemdator. Den enda dator man surfar med har man på jobbet, men allt privat surfande på nätet sker med en mobil enhet. Innebär detta att alla företag måste ta fram en mobilapp, för att kunna nå sina konsumenter? 

I slutet av 1990-talet slog hemdatorn igenom på allvar och i början av 2000-talet ägde en stor del av befolkningen en gemensam hemdator, där hela familjen kunde surfa för att spela spel, svara på mail eller söka information. 

Men det har hänt de senaste 20 åren och när iPhonen lanserades kring 2007 innebar det också ett paradigmskifte inom den digitala världen. Sakta men säkert har mobiltrafiken ökat och relativt sett utgör den nu en mycket större del än surfandet via en dator. 

Det förändrade användarbeteendet hos konsumenterna har också ställt frågan till företag om hur man ska förhålla sig till mobiltrafiken. Är det bästa sättet att möta det nya beteendet från konsumenterna med smarta, enkla appar som man kan ladda ner till sin smartphone? Eller är det viktigaste att man ser till att optimera sin webbplats för mobiltrafik?

I denna artikel gräver vi djupare i frågan om företagens behov av att ha en app för att kunna nå sina kunder. Är det något som konsumenterna kräver, eller finns det smidigare lösningar än att betala dyra pengar för en ny app?

Vissa branscher har optimerat sina produkter för mobilanvändare tidigt

Först och främst kan konstateras att det finns ett antal branscher som har varit duktiga på att anpassa sig till den nya verkligheten, där mobiltrafiken dominerar och fler konsumenter köper produkter eller tjänster via mobilen. 

Dessa företag har optimerat sin produkt, sin tjänst, sin webbplats och sina andra kontaktytor till en digital verklighet där mobilen står i fokus. Om merparten av trafiken sker via mobila enheter har dessa företag och branscher helt enkelt velat anpassa sig till detta. 

Frågan är om inte spel- och casinobranschen har varit allra bäst på mobilanpassning? Det går hand i hand med den digitala utveckling som spelbranschen haft, där man varit ledande i omställningen från fysiska casinon till nätcasinon. Men numera går det också att spela direkt i mobilen, där nästan alla digitala casinon optimerat sina webbplatser till mobilanvändare. 

Om det låter intressant kan du själv välja ett casino optimerat för mobilanvändare. Jämför själv casino utan mobilt bankid om du föredrar ett casino där du inte behöver legitimera dig med den svenska e-legitimationen. Fördelen med sådana casinon är att du loggar in med användarnamn, lösenord och säkerhetskoder till SMS.

Tjänsteföretag bör fundera på en app

Vad vi kan konstatera är att många tjänsteföretag bör fundera på om en app är den rätta vägen att gå. Det kan exempelvis handla om restauranger, upplevelseföretag som bowlinghallar eller massagesalonger. 

Det är väldigt dyrt att ta fram en app, både när det gäller själva utvecklingen av appen, men också underhållet som måste göras hela tiden. För att inte riskera att tappa kunder behöver appen vara fungerande och inte innehålla onödiga buggar. 

För tjänsteföretag kan det vara bra att ha en mobil lösning på plats, men är det verkligen en app som krävs? Ett bra exempel är sajten Boka Direkt, en samlingsplats för många massörer och andra behandlingsföretag. Istället för att utveckla en egen app samarbetar man med en app och en webbplats som tillhandahåller en tjänst. Det blir billigare för företaget, och fortfarande enkelt för kunden.

Lösning för mobilanvändare är viktigt för programvaror

Att ha en fungerande lösning för användare som väljer mobilen är viktigt för alla företag som säljer programvaror, oavsett om det är företag som jobbar mot privatkunder eller andra företag. 

Om man inte satsar på att utveckla en egen app behöver man minst ha en mobilanpassad webbplats som är enkel att navigera i mobilen. Ett bra exempel på detta är golfappar som Min Golf eller Sweetspot. Där kan man boka golfrundor på ett snabbt och smidigt sätt direkt i en app. 

Med tanke på att merparten av onlinetrafiken idag sker via smartphones behöver den typen av företag fundera på bra mobillösningar. Om det är programvaror som används frekvent är en app värd att ta fram, men om det är mer sällsynta besök som sker kan en optimerad webbplats räcka långt för att täcka det behov som finns.

Slutsats: Kan man säga att appar är lite överskattade? 

Alldeles uppenbart finns det ett stort behov av smarta lösningar för mobilsurfande kunder, eftersom den stora delen av det surfande som sker i Sverige idag sker i mobila enheter. Därför behöver många marknader anpassa sina produkter och tjänster till mobilanvändare, eftersom det är så målgruppen ser ut. 

Detta är ett tydligt fall där ett förändrat användarbeteende har tvingat företag att tänka annorlunda, där mobillösningar är det väsentliga idag. Men vad vi också kan konstatera är att det inte nödvändigtvis behöver vara en app. 

Många företag har snarare satsat extra på sin webbplats, för att optimera den för mobiltrafik och göra den användarvänlig för alla som surfar med mobilen. I praktiken blir det som att ha en app, men det tar bort kravet på nedladdning av en app till telefonen. Inte minst när det gäller företag som har få kundkontakter med varje kund kan det vara en smart lösning, eftersom kravet att ladda ner en app riskerar att skrämma bort potentiella kunder.

Inga kommentarer än

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *