50+ bästa e-postämnesraderna för Black Friday och Cyber Monday
Black Friday och Cyber Monday är årets viktigaste helg för många e-handlare. Konsumenterna förväntar sig stora erbjudanden och är redo att handla. 2023 genererade rekordförsäljning på 9,8 miljarder dollar online, en ökning med 7,5% jämfört med 2022.
Men allt du tror dig veta om dina prenumeranter är annorlunda under Black Friday och Cyber Monday, delvis eftersom de aktivt letar efter erbjudanden och inte nödvändigtvis handlar till sig själva.
“Köpvanor och surfvanor är väldigt annorlunda under Black Friday”, säger Jaina Mistry, Director of Email and Content Marketing på Litmus. “Det stora fokuset för dina prenumeranter är på erbjudanden. Det är definitivt inte en tid då du vill genomföra några A/B-tester. Du vill ha din marknadsföringsstrategi låst och klar.”
Vi har följt trenderna för Black Friday och Cyber Monday (förkortat BF/CM) i flera år, så vi vet en hel del om vad som hjälper dig att sticka ut i inkorgen. Att bygga dina Black Friday och Cyber Monday-kampanjer börjar med din e-postämnesrad. I den här artikeln går vi igenom varför det är viktigt att optimera för hela inkorgsupplevelsen, lyfter fram några av våra favoritstrategier för e-postämnesrader och ger massor av inspiration så att du kan skapa egna kreativa ämnesrader.
Psykologin bakom bra ämnesrader för Black Friday och Cyber Monday
Dina prenumeranter får hundratals, om inte tusentals e-postmeddelanden under Black Friday och Cyber Monday-säsongen. Enligt e-postleverantören (ESP) Omnisend skickade e-postmarknadsförare 183 miljoner e-postmeddelanden på Black Friday 2023. Den genomsnittliga öppningsfrekvensen? Endast 5%.
Din ämnesrad är extra viktig om du vill att dina prenumeranter ska öppna dessa e-postmeddelanden, så låt oss sätta oss in i prenumerantens tankar för en stund:
Var uppmärksam på hela inkorgsupplevelsen, inte bara ämnesraderna
Även om din ämnesrad är huvudnumret, glöm inte resten av din inkorgspresentation: förhandsvisningstext och avsändarnamn. Varje element är viktigt i en så fylld inkorg som under den här säsongen.
Ämnesraden är bara så effektiv som resten av inkorgsupplevelsen. Se till att den matchar resten av din presentation – och överväg att experimentera genom att lägga till ditt varumärkesnamn i ämnesraden eller förhandsvisningstexten för att dra nytta av den goodwill ditt varumärke har byggt upp under hela året.
“När dina prenumeranter skannar sina inkorgar efter Black Friday-erbjudanden tittar de först på avsändarnamnen, så se till att det är tydligt och igenkännbart”, säger Mistry. “Det här är ett tillfälle då det är viktigt att använda ditt varumärkesnamn och inte ‘någon-på-ditt-varumärke’, eller lägga till andra nyckelord bara för att du kan.”
Om du inte redan har verifierat ditt e-postprogram med BIMI (Brand Indicators for Message Identification), gå igenom processen innan Black Friday-säsongen börjar. Det är inte bara ett användbart verktyg för leveransbarhet, det ger dig också fördelen att lägga till en verifierad avsändarlogotyp bredvid ditt avsändarnamn och ämnesrad i inkorgen, vilket gör att du sticker ut mer.
Rädsla vs. nöje
FOMO (fear of missing out) är en mycket verklig känsla som du kan (och bör) utnyttja för dina e-postkampanjer. Men för Black Friday och Cyber Monday använder aaaallaaaaa “SISTA CHANSEN” eller “Detta erbjudande tar slut snart!” Dina prenumeranter vet att det kommer att komma ett nytt erbjudande nästa vecka, och ett till fram till slutet av helgerna. Sluta ljuga för dem om att ni är slutsålda eller att ni inte kommer att ha fler erbjudanden på era bästsäljande artiklar.
Istället för att framkalla rädsla för att missa ett erbjudande, ha lite kul med det.
“Ett stort rött X eller ‘sista chansen’-formuleringar får mig inte att känna mig kopplad till ett varumärke”, säger produktmarknadsföringschef Angie Weyman. “Prenumeranter är smarta och förstår att varumärken har mycket att erbjuda under den här tiden på året. Det är inte nödvändigt att skrika. Låt oss luta oss mot säsongens lekfullhet för att ge prenumeranterna en positiv känslomässig koppling.”
Led med berättelsen, inte bara försäljningen
Ja, det handlar om erbjudanden. Men det behöver inte vara det enda du pratar om i dina Black Friday-kampanjer.
Led med berättelsen.
Kom ihåg varför någon kan vara intresserad av ditt e-handels- eller butiksvarumärke från första början – och varför de vill köpa nu. Kanske är det erbjudandet du har, eller så har de funderat på att unna sig något nytt i månader och väntat på att det ska komma på rea. Kanske har de äntligen kommit på den perfekta presenten till någon speciell. Kanske vill de verkligen fira i år med något extra festligt.
Sätt dig in i din prenumerants situation och skapa en e-postkampanj som kommer att resonera med dem genom att tillföra värde utöver dagens erbjudande.
Vi skulle hävda att det finns ett sätt att göra både och.
Bäst presterande strategier för e-postämnesrader
Att skapa högpresterande e-postämnesrader för dina Black Friday-kampanjer är inte lätt. Även om varje varumärke kommer att ha ett annat tillvägagångssätt, tänk på följande tips:
Var konsekvent över alla kanaler, inte bara e-post
Black Friday och Cyber Monday fungerar som kulmen på allt det hårda varumärkesbyggande arbete du har gjort som e-postmarknadsförare i år. Faktum är att 60% av Cyber Weekend-försäljningen drivs av konsumenter som har engagerat sig i ett varumärkes tidigare marknadsförings-e-post, enligt Klaviyos data.
Varje e-postmeddelande du skickar bör vara en del av en sammanhängande flerkanalskampanj som inkluderar sociala medier, onlineannonsering och din webbplatskopia. Det är därför du vill skapa en kampanjbrief på en plats som lagras gemensamt så att du kan hålla alla på samma sida om dina planer:
- Hur många Black Friday-e-postmeddelanden du planerar att skicka under månaden och när du kommer att skicka dem
- Vilka rabatter och erbjudanden du kommer att ha, och om de kommer att eskalera eller förbli desamma
- Dina segmenterings- och personaliseringsplaner, som speciella kampanjer för prenumeranter som har köpt från dig tidigare
- Hur du kommer att tolka ditt varumärke i dina designer (färger, typsnitt, animationer, illustrationer, bilder) och vad ditt övergripande designtema kommer att vara
- Om du kommer att designa BF/CM-specifika triggade e-postmeddelanden, som övergivna varukorgar
“Om någon prenumererar på dina e-postmeddelanden kan de också hålla kontakten med dig på andra sätt”, säger Mistry. “Förbered din publik före Black Friday med samma språk och bilder så att när folk ser det i inkorgen är de exalterade över vad som finns inuti.”
Förbered dina prenumeranter på erbjudanden
Prenumeranter vet att erbjudanden kommer för Black Friday… och hela november månad. (De första “Black Friday”-kampanjerna nådde våra inkorgar så tidigt som 1 november förra året 😱)
Ge dina prenumeranter tid att förbereda sig genom att antyda dina erbjudanden i förväg.
“Jag älskar när varumärken tar vara på att förbereda sina prenumeranter”, säger Weyman. “Att registrera sig för tidig tillgång eller helt enkelt antyda med ett ‘ett unikt erbjudande är på väg’-meddelande fungerar bra. Jag kom faktiskt ihåg att kolla vissa erbjudanden under kaoset på Black Friday eftersom jag var nyfiken från tidigare kampanjer.”
Glöm personalisering just den här gången
Vi är stora fans av personalisering här på Litmus, så missförstå oss inte när vi säger: Kanske, bara den här gången, kan du glömma bort det. E-postmarknadsföringslegenden Chad S. White uttryckte det bäst i en nylig artikel för CMSwire:
“Under helgsäsongen handlar prenumeranter (mestadels) för andra, så noll- och förstapartsdata du har samlat in under hela året är troligen inte särskilt användbar för att skräddarsy meddelanden.”
Vad detta innebär för ämnesrader: Oroa dig inte för att göra dem superpersonliga.
<Förnamn> är bra om du har det. (Och ja, vi vet att vi bokstavligen alltid säger att förnamn inte riktigt utnyttjar den typ av e-postpersonalisering du kan göra. Black Friday och Cyber Monday är bara annorlunda!) Och om du inte har det är det okej att säga “bara för dig” istället för att göra det mer specifikt.
Var istället uppmärksam på gåvogivarna i din e-postlista, samt nya prenumeranter som letar efter specifika erbjudanden för sina vänner och familj. Att göra denna avsikt tydlig i din ämnesrad kan vara till stor hjälp för folk som letar efter just det rätta.
Detta är en högriskperiod, så det är en sak mindre att oroa sig för på din (mycket långa) checklista för e-postmarknadsföring.
Vad med emojis? 🤷
Älska det eller hata det, emojis är ett bra sätt att sticka ut i inkorgen.
Om inte… alla andra använder samma.
“Det finns en tendens för varumärken att använda samma om och om igen – jag tittar på dig, röd siren och röd väckarklocka. De varumärken som använder emojis på kreativa sätt är de som sticker ut för mig”, säger Weyman. “Det viktigaste att komma ihåg är att inte ersätta ord med dina emojis, eftersom det är dålig tillgänglighetspraxis.”
Fokusera på emojis som talar mest till ditt varumärke. Om du aldrig skulle använda en emoji resten av året, gör det inte nu heller. (Delfinemojin är ett långvarigt skämt här på Litmus – vi använder den aldrig i e-postmeddelanden eller på annat sätt. Vi kommer inte ens att skriva den här… IYKYK.)
Var kreativ!
Ja, Black Friday står på spel. Men det är exakt därför du bör göra något extra kreativt för dina e-postmarknadsföringskampanjer istället för vad (ahem) alla andra gör 👇
Vilka kampanjer du än kör, se till att det ser ut och känns som att det kommer från ditt varumärke och ingen annans. “Lägg den viktigaste informationen först i din ämnesrad och kom direkt till saken, eftersom dina prenumeranter skannar din inkorg annorlunda än en vanlig dag”, säger Mistry. “Och det här är inte tiden att kopiera och klistra in AI-förslag för ämnesrader i dina kampanjer. Var kreativ och gör något annorlunda.”
50+ av de bästa exemplen på e-postämnesrader för dina Black Friday/Cyber Monday-kampanjer
Och nu, vad ni alla har väntat på! Varje år får vårt team tusentals e-postmeddelanden under BF/CM-säsongen – här är några favoriter som hjälper dig att få fler öppningar och konverteringar:
Exempel på e-postämnesrader efter erbjudandetyp
När du planerar din säsong, kartlägg vilken kupong som ska ut när, om du gör exklusiva erbjudanden per segment, och om du kommer att erbjuda djupare rabatter vid någon tidpunkt.
Om du erbjuder en viss procentuell rabatt, berätta det för prenumeranterna direkt. Detta exempel från Onsen adderar spänning samtidigt som det leder med ett erbjudande:
Från: Onsen
Ämnesrad: 30% rabatt på handdukar (!)
Varför det fungerar:
- Det anger exakt vilken typ av erbjudande du kan förvänta dig (ingen trick för att få öppningen)
- Utropstecknet adderar spänning – Black Friday-shopping är trots allt roligt
- Parenteserna gör det gulligt
Här är några fler erbjudandeinriktade exempel:
Från: Grammarly
Ämnesrad: Alla tecken pekar på 55% rabatt
Från: Nick’s
Inga kommentarer än