Here is my attempt at rewriting the article in Swedish for Techhubben.se, focusing on the key points and adapting it for a Swedish audience:
50+ Effektiva ämnesrader för Black Friday och Cyber Monday e-postmarknadsföring
Black Friday och Cyber Monday är årets viktigaste helg för många e-handlare och återförsäljare. Konsumenterna förväntar sig stora erbjudanden och är redo att handla. 2023 genererade rekordhöga 9,8 miljarder dollar i onlineförsäljning, en ökning med 7,5% från 2022.
Men allt du tror dig veta om din målgrupp är annorlunda under Black Friday och Cyber Monday. Delvis eftersom dina prenumeranter aktivt letar efter erbjudanden och inte nödvändigtvis handlar till sig själva.
“Köpvanor och surfvanor är så annorlunda under Black Friday”, säger Jaina Mistry, Director of Email and Content Marketing på Litmus. “Det stora fokuset för dina prenumeranter är på erbjudanden. Det är definitivt inte en tid då du vill köra några A/B-tester. Du vill ha din marknadsföringsstrategi fastställd.”
Vi har följt trenderna för Black Friday och Cyber Monday i flera år, så vi vet ett och annat om vad som hjälper dig att sticka ut i inkorgen. Att bygga dina Black Friday och Cyber Monday-kampanjer börjar med din ämnesrad. Idag pratar vi om varför det är viktigt att optimera för hela inkorgsupplevelsen, lyfter fram några av våra favoritstrategier för ämnesrader och erbjuder massor av idéer till ämnesrader så att du kan bli inspirerad.
Psykologin bakom effektiva ämnesrader för Black Friday och Cyber Monday
Dina prenumeranter får hundratals, om inte tusentals, e-postmeddelanden under Black Friday och Cyber Monday-säsongen. Enligt e-postleverantören Omnisend skickade e-postmarknadsförare 183 miljoner e-postmeddelanden på Black Friday 2023. Den genomsnittliga öppningsfrekvensen? En mager 5%.
Din ämnesrad är extra viktig om du vill att dina prenumeranter ska öppna dessa e-postmeddelanden, så låt oss gå in i dina prenumeranters huvuden för en stund:
Var uppmärksam på hela inkorgsupplevelsen, inte bara ämnesrader
Medan din ämnesrad är huvudnumret, slarva inte med resten av ditt inkorgskuvert: förhandsvisningstext och ditt avsändarnamn. Varje element är viktigt med en inkorg så fullpackad som den är under denna säsong.
Ämnesraden är bara lika effektiv som resten av inkorgsupplevelsen. Se till att den matchar resten av ditt kuvert – och överväg att experimentera genom att lägga till ditt varumärkesnamn i din ämnesrad eller förhandsvisningstext för att dra nytta av den goodwill ditt varumärke har byggt upp under hela året.
“När dina prenumeranter skannar sina inkorgar efter Black Friday tittar de först på avsändarnamn, så se till att det är tydligt och igenkännbart”, säger Mistry. “Detta är en gång då det är viktigt att använda ditt varumärkesnamn och inte så-och-så på ditt varumärke, eller lägga till andra nyckelord bara för att du kan.”
Om du inte redan har verifierat ditt e-postprogram med BIMI (Brand Indicators for Message Identification), gå igenom processen innan Black Friday-säsongen börjar. Det är inte bara ett användbart leveransverktyg, det ger dig också fördelen att lägga till en verifierad avsändarlogotyp bredvid ditt avsändarnamn och ämnesrad i inkorgen, vilket gör att du sticker ut mer.
Rädsla vs. kul
FOMO är en mycket verklig känsla som du kan (och bör) utnyttja för dina e-postkampanjer. Men för Black Friday och Cyber Monday använder alla “SISTA CHANSEN” eller “Detta erbjudande slutar snart!” Dina prenumeranter vet att det kommer att finnas ett annat erbjudande nästa vecka, och ett annat som leder fram till slutet av helgerna. Sluta ljuga för dem att du är slutsåld eller att du inte kommer att köra fler erbjudanden på dina bästsäljande artiklar.
Istället för att framkalla rädsla för att missa ett erbjudande, ha lite kul med det.
“Ett stort rött X eller ‘sista chansen’-formuleringen får mig inte att känna mig ansluten till ett varumärke”, säger Product Marketing Manager Angie Weyman. “Prenumeranter är smarta och de förstår att varumärken har ett bra erbjudande att erbjuda under denna tid på året. Det är inte nödvändigt att skrika. Låt oss luta oss mot säsongens lekfullhet för att ge prenumeranter en positiv känslomässig koppling.”
Börja med berättelse, inte bara försäljning
Ja, det handlar om erbjudanden. Men det behöver inte vara det enda du pratar om i dina Black Friday-e-postmarknadsföringskampanjer.
Börja med berättelsen.
Kom ihåg varför någon kan vara intresserad av ditt e-handels- eller detaljhandelsvarumärke i första hand – och varför de vill köpa nu. Kanske är det erbjudandet du erbjuder, eller kanske har de tänkt på att unna sig något nytt i månader och väntat på att det ska gå på rea. Kanske har de äntligen kommit på den perfekta present-idén för någon speciell. Kanske vill de verkligen fira i år med något extra festligt.
Sätt dig in i dina prenumeranters skor och skapa en e-postkampanj som kommer att resonera med dem genom att lägga till värde som går utöver dagens erbjudande.
Vi skulle hävda att det finns ett sätt att göra båda.
Bäst presterande strategier för ämnesrader
Att skapa högpresterande ämnesrader för dina Black Friday-kampanjer är inte lätt. Även om varje varumärke kommer att ha en annan approach, tänk på dessa tips:
Var konsekvent över alla kanaler, inte bara e-post
Black Friday och Cyber Monday fungerar som kulmen på allt det hårda varumärkesbyggande arbete du har gjort som e-postmarknadsförare i år. Faktum är att 60% av Cyber Weekend-försäljningen drivs av konsumenter som engagerat sig i ett varumärkes tidigare marknadsförings-e-post, enligt Klaviyos data.
Varje e-post du skickar bör vara en del av en sammanhängande, flerkanalskampanj som inkluderar sociala medier, onlineannonsering och din webbplatskopia. Det är därför du vill skapa en kampanjbrief på en samarbetslagringsplats så att du kan hålla alla på samma sida om dina planer:
- Hur många Black Friday-e-postmeddelanden du planerar att skicka under månaden, och när du ska skicka dem
- Vilka rabatter och erbjudanden du kommer att göra, och om de kommer att eskalera eller förbli desamma
- Dina segmenterings- och personaliseringsplaner, såsom speciella kampanjer för prenumeranter som har köpt från dig tidigare
- Hur du kommer att tolka ditt varumärke i dina designer (färger, typsnitt, animeringar, illustrationer, bilder) och vad ditt övergripande designtema kommer att vara
- Om du kommer att designa BF/CM-specifika triggade e-postmeddelanden, som övergivna kundvagnar
“Om någon prenumererar på dina e-postmeddelanden kan de också hålla kontakten med dig på andra sätt,” säger Mistry. “Förbered din publik före Black Friday med samma språk och bilder så att när folk ser det i inkorgen är de spända på vad som finns inuti.”
Förbered dina prenumeranter för erbjudanden
Prenumeranter vet att erbjudanden kommer för Black Friday…och hela november månad. (De första “Black Friday”-kampanjerna landade i våra inkorgar så tidigt som 1 november förra året 😱)
Ge dina prenumeranter tid att förbereda sig genom att reta dina erbjudanden i förväg.
“Jag älskar när varumärken drar nytta av att förbereda sina prenumeranter,” säger Weyman. “Att anmäla sig för tidig tillgång eller helt enkelt reta med ett ‘ett unikt erbjudande är på väg’-meddelande fungerar bra. Jag kom faktiskt ihåg under kaoset på Black Friday att kolla in vissa erbjudanden eftersom jag var nyfiken från tidigare kampanjer.”
Glöm personalisering just den här gången
Vi är stora fans av personalisering här på Litmus, så missförstå oss inte när vi säger: Kanske, just den här gången, kan du glömma det. E-postmarknadsföringslegenden Chad S. White uttryckte det bäst i en nylig artikel för CMSwire:
“Under helgsäsongen handlar prenumeranter (mestadels) för andra, så noll- och förstapartsdata du har samlat in hela året är förmodligen inte särskilt användbar för att skräddarsy meddelanden.”
Vad detta betyder för ämnesrader: Oroa dig inte för att göra dem super personliga.
<Förnamn> är bra om du har det. (Och ja, vi vet att vi bokstavligen alltid säger att förnamn inte riktigt utnyttjar de typer av e-postpersonalisering du kan göra. Black Friday och Cyber Monday är bara annorlunda!) Och om du inte har det är det okej att säga “bara för dig” istället för att göra det mer specifikt.
Istället, var uppmärksam på gåvogivarna i din e-postlista, samt nya prenumeranter som letar efter specifika erbjudanden för sina vänner och familj. Att göra denna avsikt tydlig i din ämnesrad kan göra mycket för att hjälpa folk som letar efter just rätt något.
Detta är en tid med höga insatser, så det är en sak mindre att oroa sig för på din (väldigt långa) checklista för e-postmarknadsföring.
Vad sägs om emojis? 🤷
Oavsett om du älskar eller hatar det, emojis är ett bra sätt att sticka ut i en inkorg.
Om inte… alla andra använder samma.
“Det finns en tendens för varumärken att använda samma om och om igen – jag tittar på dig, röd siren och röd väckarklocka. De varumärken som använder emojis på kreativa sätt är de som sticker ut för mig,” säger Weyman. “Det viktigaste att komma ihåg är att inte ersätta ord med dina emojis, eftersom det är dålig tillgänglighetspraxis.”
Fokusera på emojis som talar mest till ditt varumärke. Om du aldrig skulle använda en emoji resten av året, gör det inte nu heller. (Delfin-emojin är ett långvarigt skämt här på Litmus – vi använder den aldrig i e-postmeddelanden eller på annat sätt. Vi kommer inte ens att skriva den här…IYKYK.)
Var kreativ!
Ja, Black Friday har höga insatser. Men det är exakt därför du bör göra något extra kreativt för dina e-postmarknadsföringskampanjer istället för vad (ahem) alla andra gör 👇
Vilka kampanjer du än kör, se till att det ser ut och känns som att det kommer från ditt varumärke och ingen annans. “Frontloada din ämnesrad med den mest relevanta informationen och kom direkt till saken, eftersom dina prenumeranter skannar din inkorg annorlunda än en vanlig dag,” säger Mistry. “Och detta är inte tiden att kopiera och klistra in AI-förslag för ämnesrader i dina kampanjer. Var kreativ och gör något annorlunda.”
50+ av de bästa exemplen på ämnesrader för dina Black Friday/Cyber Monday-kampanjer
Och nu, vad ni alla har väntat på! Varje år får vårt team tusentals e-postmeddelanden under BF/CM-säsongen – här är några favoriter som hjälper dig att få fler öppningar och konverteringar:
Exempel på ämnesrader efter kampanjtyp
När du planerar din säsong, kartlägg vilken kupong som går ut när, om du gör exklusiva erbjudanden per segment, och om du kommer att erbjuda djupare rabatter vid någon tidpunkt.
Om du erbjuder en viss procentuell rabatt, berätta det för prenumeranterna direkt. Detta exempel från Onsen lägger till spänning samtidigt som det leder med ett erbjudande:
Från: Onsen
Inga kommentarer än